Mengawal Sakit Dengan Haba : Prinsip Asas Penyembuhan

Untuk melegakan kesakitan, anda boleh menggunakan mampatan pemanasan. Mampatan pemanasan boleh dihasilkan dengan apa sahaja dengan syarat adanya haba yang menghangatkannya.

Anda boleh menggunakan tiga atau empat lipatan kain linen yang telah direndam dan kemudian diperah serta dibalut sepenuhnya dengan flanel atau selimut yang kering bagi menghalang peredaran udara yang membantu pengumpulan haba badan.

Mampatan pemanasan boleh digunakan untuk beberapa jam. Tempoh penggunaan ditentukan oleh lokasi permukaan yang terlibat, jenis dan ketebalan penutup yang digunakan. Selepas melakukan pemampatan, kawasan itu perlu dilap dengan kain basah dan kemudian dikeringkan dengan tuala.

Mampatan pemanasan boleh digunakan untuk kerongkong, dada, abdomen dan sendi. Mampatan pemanasan pada kerongkong dapat melegakan sakit tekak, serak, tonsillitis dan laryngitis.

Mampatan pemanasan bahagian perut membantu mereka yang mengalami gastritis, hyperacidity, masalah pencernaan, demam kuning, sembelit, cirit-birit, disentri dan penyakit lain yang berkaitan dengan organ-organ abdomen.

Mampatan pemanasan pada dada, melegakan selesema, bronkitis, radang selaput dada, radang paru-paru, demam, batuk dan sebagainya, manakala memampatkan sendi berguna untuk radang sendi, penyakit sendi dan demam reumatik.

Popular Posts